Friday, April 23, 2010

Information Communication Technologi (ICT) adalah salah satu bidang kajian yang beberapa tahun kebelakang mulai berkembang di negara kita dan telah banyak diimplementasikan dalam berbagai bidang. Teknologi Informasi sama dengan teknologi lainnya,dalam teknologi informasi. Informasi merupakan komunikasi yang diolah dengan teknologi tersebut. Bentuk dari teknologi adalah kumpulan pengetahuan (knowledge) yang diimplementasikan dalam tumpukan kertas (stacked of papers), atau sekarang berbentuk fail-fail dalam media penyimpan seperti disket, CD-ROM, flash disk.
Teknologi Informasi dan Komunikasi mempunyai pengertian luas yang meliputi segala hal yang berkaitan dengan prosesKedudukan kelas, jurnlah pelajar, senarai makanan, perkhidmatan perubatan, dan lokasi tempat tinggal juga boleh dikenalpasti tanpa memanggil pelajar, ibu bapa, doktor dan individu yang lain.

Perancangan, Pentadbiran dan Penyimpanan Rekod Sekolah:
Penggunaan ICT juga boleh memasukkan input yang banyak tanpa sekatan sama ada
maklumat pelajar, guru, ke1uarga dan pelbagai maklumat lain dan maklumat tersebut
boleh dicetak ke1uar tanpa menaip semula, Dalam beberapa minit saja laporan atau
maklumat ini boleh diperolehi. Perancangan sekolah juga boleh diketahui sama ada
sebagai rujukan atau semakan,

a. Rekod Peribadi Kakitangan
Maklumat berkaitan dengan peribadi kakitangan dapat direkod menggunakan kemudahan ICT. Maklumat ini boleh diakses atau dikeluarkan, dicetak, disimpan atau di mail secara e1ektronik. Contohnya maklumat tentang Sistem Maklumat Sekolah
boleh disimpan atau diekses pada bila-bila masa sahaja.

b. Perancangan Hadapan Sekolah
Pihak sekolah boleh merangka rancangan hadapan (blue-print), contohnya rancangan
untuklima tahun akan datang. Apakah sasaran pencapaian sekolah, guru, murid, kelas
dan sebagainya. Sistem pengkalan data sekolah juga membantu untuk pengurusan
kurikulum. Para guru boleh menyelaraskan aktiviti sekolah termasuk subjek, kelas
tambahan, pemulihan, pengayaan dan sebagainya dengan hanya k1ik dipanel
komputer.

c. Penilaian dan Pembangunan Kakitangan
Tugas membuat penilaian kakitangan sangat kompleks dan ada kalanya pengurus atau
pentadbir sukar membuat keputusan. Menggunakan statistik pencapaian, kursus,
kebolehan akademik, kecemerlangan peribadi dan sebagainya dapat membantu keputusan komunikasi informasi, penggunaan sebagai alat bantu, manipulasi dan pengolahan informasi. Teknologi Informasi dan Komunikasi cendrung dikaitkan dengan teknologi terbaru, seperti komputer dan teknologi yang mutakhir. Teknologi Informasi dan Komunikasi terus mengalami perkembangan baik dari bentuk, ukuran, kecepatan dan kemampuannya. Di dunia pendidikan, banyak sekali lembaga pendidikan yang telah berhasil mengembangkan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam mendukung proses pembelajarannya.

ICT telah berpengaruh terhadap berbagai aspek kehidupan manusia sehari-hari. ICT memainkan fungsinya sebagai sarana informasi, pendidikan dan hiburan. ICT bagaikan pisau bermata dua, bisa menguntungkan dan sebaliknya malah bisa sangat merugikan. Menguntungkan, dalam konteks pendidikan, jika pemanfaatannya diarahkan dan atau digunaakan sebagai sarana hiburan, pendidikan dan informasi secara seimbang alias proporsional. Merugikan, jika tidak diarahkan atau dikondisikan alias didesain sedemikian rupa sehingga terintegrasi secara utuh dalam proses pembelajaran. Apa lagi jika anak atau siswa kita biarkan begitu sahaja.
Dalam proses belajar mengajar konvensional, Guru memiliki keterbatasan dalam mengajar pelajar, walaupun masih banyak hal-hal positif juga yang dapat diperoleh darinya. Beberapa keterbatasan itu, diantaranya interaksi yang terbatas karena umumnya kelas diisi banyak siswa. Selama ini PBM terkendala karena jumlah siswa yang mengikuti kelas mencapai puluhan. Hal ini menjadikan PBM tidak optimal, karena data dan informasi yang tersampaikan kepada pelajar tidak maksimal. Dalam hal ini, beberapa kasus patut diperhatikan. adalah adanya beberapa pelajar yang “lambat”.
“Siswa yang lambat bukan berarti ia bodoh, biasa saja ia cerdas tetapi hanya sedikit lambat dalam menerima pengarahan”, “Di sinilah komputer memahami anak-anak yang lambat dalam belajar, karena gaya belajar hanyalah permasalahan teknis”, Dengan menambahkan infrastruktur berupa personal computer (PC)/komputer, pelaja akan mampu mengaktifkan pancaindera melalui melihat, mendengar, dan membaca.
Penggunaan ICT dalam P&P dirancang dengan baik, bukan secara bidan terjun atau sebagai aktiviti sampingan yang tidak ada kaitan dengan kurikulum. Guru mesti menggunakan ICT bersesuaian dengan kehendak kurikulum atau untuk menyokong sesuatu pendekatan P&P. Ada perkakasan dan perisian yang boleh digunakan serta aktiviti pembelajaran yang sesuai.
Guru tidak perlu menjadi pakar, cukup sekadar menguasai kemahiran asas ICT yang boleh diperolehi melalui aktiviti kelab komputer sekolah yang melaksanakan program Literasi Komputer Kementerian Pendidikan (rujuk http://kdp.ppk.kpm.my), Dalam konteks penggunaan ICT dalam P&P, tiada satu cara pun yang boleh dikatakan sebagai terbaik dan mesti digunakan olehguru atau murid. Pendekatan yang terbaik ialah jika
penggunaannya sesuai dengan keperluan murid, serta dapat Penggunaan ICT dalam P&P dapat dilihat dari 2 aspek; aspek pengajaran (guru menggunakan ICT), dan aspek pembelajaranmurid guICT dikatakan untuk pembelajaran tutorial apabila digunakan
untuk menyampaikan kandungan pelajaran berdasarkan urutan yang telah ditetapkan.

Pembelajaran tutorial ini merangkumi 2 :
• Pembelajaran ekspositori3
• Demonstrasi sesuatu fenomena yang ditunjukkan dan dikawal urutan babaknya oleh
sistem.
• Latihan atau latihtubi yang disampai dan dikawal oleh sistem.

Dalam konteks pembelajaran1, penggunaan ICT dalam P&P boleh dikategori sebagai:
• Tutorial
• Penerokaan (eksploratori)
• Aplikasi
• Komunikasi

Dalam konteks pengajaran pula, ICT boleh diguna sebagai alat persembahan dan alat demonstrasi. Huraian lanjut berhubung pendekatan ini dibincang dalam unit seterusnya Alat ICT yang selalu digunakan untuk pembelajaran tutorial ialah komputer dan perisian pendidikan sama ada yang disimpan didalam CD-ROM, cakera keras ataupun laman web. Istilah Computer Assisted Instruction (CAI)4 digunakan untuk
menggambarkan penggunaan komputer dalam P&P. Kemudiannya istilah Intelligent Computer Assisted Instruction atau Intelligent Tutoring System (Means et. al., 1993)
digunakan. Perubahan ini seiring dengan perkembangan yang berlaku dalam rekabentuk perisian pendidikan yang berciriPembelajaran ekspository merujuk kepada suasana pembelajaran di managuru menyampaikan maklumat kepada murid yang pasif.

(http://www.pcma.org/toolbox/ccandmore/tool_glossary.htm). Perisian CAI yang pertama dibangunkan oleh Patric Suppes daripada Stanford University pada tahun 60’an.
Ciri ini melahirkan perisian pendidikan yang berupaya menyesuai maklumat yang disampai dengan kemampuan dan keperluan murid. Dengan perkembangan ICT, perisian kursus yang terdapat pada hari ini hampir semuanya berciri multimedia. Secara umum, setiap perisian pendidikan mengandung satu atau lebih daripada komponen berikut 5:
• Mempersembahkan maklumat
• Membimbing
• Menyediakan/memberi latihan
• Menilai pencapaian

Perisian pendidikan yang digunakan dalam pembelajaran tutorial sebahagian besar direkabentuk berdasar kepada model tradisional P&P, model transmisi, yang melihat guru sebagai penyampai maklumat utama dan murid sebagai penerima. Perisian pendidikan seperti ini lebih mudah diadaptasi oleh guru (Clack dan 1996). Bagimanapun, guru harus berhati-hati dalam melaksana pendekatan ini. Kesilapan dalam memberikan pertimbangan boleh:
• mengakibat pembaziran masa dan tenaga
• menghalang penggunaan kemudahan ICT yang lebih
produktif
• menjurus ke arah penyalahgunaan kemudahan ICT
• mengakibat lebih banyak masa diperlu oleh pelajar untuk mempelajari sesuatu

Sebelum guru mengguna pendekatan ini, perkara-perkara berikut perlu diberi pertimbangan:
• Ada perisian pendidikan yang sesuai. Untuk tujuan ini, guru perlu terlebih
dahulu menilai setiap perisian pendidikan yang hendak diguna oleh murid.
• Ada peralatan ICT yang sesuai untuk mengguna perisian
• Ada kemahiran mengendali peralatan ICT.
• Ada keperluan untuk mengguna ICT (penggunakan ICT dapat membantu pelajar
memahami dan menguasai pengetahuan yang dikehendaki).

Setelah pasti benar-benar wujud keperluan, guru hendaklah merancang penggunaan ICT, bukan dibuat secara bidan terjun.Perancangan ini perlu mengambil kira perkara-perkara berikut:
• Lokasi peralatan ICT (dalam kelas atau di luar kelas)
• Penggunaan secara berkumpulan atau individu.
• Penggunaan di dalam atau di luar waktu waktu persekolahan.

Penggunaan ICT untuk pembelajaran tutorial sesuai digunakan dalam situasi berikut:

• Kelas yang mengandung murid yang ramai dengan kemampuan pembebelajaranyang
berbeza.Dalam situasi ini guru boleh memberi tumpuan kepada sebahagian murid
sementara sebahagian yang lain mengguna komputer.
• Guru terpaksa bertugas luar dan kelas diselia oleh guru ganti.Dalam situasi
iniguru tersebut boleh merancang pembelajaran mengguna komputer.
• Terdapat murid yang sukar mengikuti pengajaran guru.Dalam situasi ini guru
boleh menggunakan perisian khusus untuk pemuliihan.
• Terdapat murid cerdik yang memerlukan aktiviti pengayaan.Dalam situasi ini
perisian pendidikan yang mencabar minda boleh diberikan kepada mereka.

ICT bukan sahaja digunakan dalam P&P ia juga digunakan dalam pengurusan pentadbiran sekolah.eli mana maklumat yang diperolehi oleh pengguna adalah tepat, mudah dan relevan.
Era masa ini digelar era maklumat. Kebolehan mengurus secara berkesan dan efisyen
adalah menjadi keutamaan bagi sesebuah sekolah. Kemampuan ini akan memberikan
imej mas a depan dan gambaran yang baik mengenai sekolah. Keberkesanan dan
efisyennya kaedah mengw:us itu sangat bergantung kepada bagaimanakah sekolah itu
memanipulasikan ICT untuk kepentingan organisasinya. Maklumat tentang organisasi mestilah tepat dan ketepatan itu hanya dapat dicapai melalui penggunaan ICT atau komputer sebagai alat memproses data ten tang oraganisasi tersebut. Penggunaan cara manual mungkin akan menyebabkan kesilapan pengiraan dan akan terus menjejaskan keputusan. Maklumat tepat adalah bebas daripada kesalahan atau kes.:ilapan atau bias. Maklumat melalui ICT juga mencerminkan maksud sebenar data.
Melalui kemudahan ICT yang disediakan juga memberi peluang kepada pengguna
untuk memperolehi maklumat dengan cepat atau memperolehi maklumat dalam masa yang ditetapkan. Keadaan ini mengelakkan pembaziran masa dan juga twnpuan kerja secara manual yang sukar. Selain itu pelbagai persoalan tentang permasalahan, kes atau isu dapat dijawab dengan jawapan yang relevan rnelalui kemudahan ICT yang ada. Kemudahan lCT juga dapat mengelakkan jawapan yang menyeleweng atau tersasar.
Dalam dunia serba canggih hari ini, kepantasan memperolehi maklumat akan
menentukan kedudukan sesebuah sekolah di hadapan daripada barisan pesaingnya yang lain. Perhubungan menggunakana. Maklumat Murid
Pengurusan maklumat peribadi pelajar dapat disimpan, diproses, dan dikeluarkan
pada bila-bila masa oleh sesiapa juga sama ada pelajar sendiri, guru, pengetua atau
para pegawai pendidikan yang lain (SMP).
Masalah teknologi maklumat dan komunikasi mempercepatkan pergerakan maklumat sama ada dari pelajar kepada guru, guru kepada sekolah, sekolah kepada pelajar, dan seterusnya.Begitu juga peredaran maklumat lebih pantas dapat dilakukan daripada pelajar, gurudan sekolah kepada ibu bapa, dan masyarakat umumnya. Kesukaran memperolehi maklumat seperti ketiadaan perkakasan untuk aplikasi ICT mungkin menyebabkan sekolah atau institusi pendidikan ketinggalan dan tidak dapat bersaing atau gagal untuk meningkatkan produktiviti mereka.
Dalam pentadbiran 15 aspek tugas penting dalam bidang pendidikan sekolah
dalam memperlihatkan betapa pentingnya sekolah mengaplikasikan ICT sebagaimana
diutarakan oleh Crawford R. (1995). Antaranya ialah:

a. Maklumat Murid
Pengurusan maklumat peribadi pelajar dapat disimpan, diproses, dan dikeluarkan
pada bila-bila masa oleh sesiapa juga sama ada pelajar sendiri, guru, pengetua atau
para pegawai pendidikan yang lain (SMP).Kedudukan kelas, jurnlah pelajar, senarai makanan, perkhidmatan perubatan, dan
lokasi tempat tinggal juga boleh dikenalpasti tanpa memanggil pelajar, ibu bapa,
doktor dan individu yang lain.

b. Perancangan, Pentadbiran dan Penyimpanan Rekod Sekolah:
Penggunaan ICT juga boleh memasukkan input yang banyak tanpa sekatan sama ada
maklumat pelajar, guru, ke1uarga dan pelbagai maklumat lain dan maklumat tersebut
boleh dicetak ke1uar tanpa menaip semula, Dalam beberapa minit saja laporan atau
maklumat ini boleh diperolehi. Perancangan sekolah juga boleh diketahui sama ada
sebagai rujukan atau semakan,

c. Rekod Peribadi Kakitangan
Maklumat berkaitan dengan peribadi kakitangan dapat direkod menggunakan
kemudahan ICT. Maklumat ini boleh diakses atau dikeluarkan, dicetak, disimpan atau
dimel secara e1ektronik. Contohnya maklumat tentang Sistem Maklumat Sekolah
boleh disimpan atau diekses pada bila-bila masa sahaja.

d. Perancangan Hadapan Sekolah
Pihak sekolah boleh merangka rancangan hadapan (blue-print), contohnya rancangan
untuklima tahun akan datang. Apakah sasaran pencapaian sekolah, guru, murid, kelas
dan sebagainya. Sistem pengkalan data sekolah juga membantu untuk pengurusan
kurikulum. Para guru boleh menyelaraskan aktiviti sekolah termasuk subjek, kelas
tambahan, pemulihan, pengayaan dan sebagainya dengan hanya k1ik dipanel
komputer.

e. Penilaian dan Pembangunan Kakitangan
Tugas membuat penilaian kakitangan sangat kompleks dan ada kalanya pengurus atau
pentadbir sukar membuat keputusan. Menggunakan statistik pencapaian, kursus,
kebolehan akademik, kecemerlangan peribadi dan sebagainya dapat membantu keputusan pelajaran dan sebagainya.

f. Jadual Waktu Sekolah
Jadual waktu dapat diseragarnkan dengan menggunakan sistem yang sesuai. Ia dapat
juga menyelaraskan penggantian guru dan memastikan tiada kelas yang tanpa guru
dalam waktu belajar.

g. Sumber Maklumat Ketidakhadiran Kakitangan
Maklumat ini dapat membantu mengesan pergerakan kakitangan yang tidak hadir sama ada berkursus, menjalankan aktiviti luar sekolah, rnenjalankan tugas di daerah, negeri, atau nasional.

h. Pengurusan Kewangan dan Perbelanjaan
Dalam urusan pentadbiran kewangan, ia juga boleh dikawal seperti urusan pembelian
dan penerimaan. Kawalan kos atau untuk memilih pembelian berdasarkan beberapa
alternatif juga boleh membantu memudahkan tugas pemilihan.

i. Pemeriksaan Dan Pcnyelenggaraan Premis
Di sekolah terdapat banyak barangan atau alat yang memerlukan penye1enggaraan.
Oleh itu setiap urusniaga rnasuk atau keluar barangan dan penyelenggaraan boleh
direkod untuk tujuan pernantauan pada masa hadapan.

J. Inventori Sumber
Inventori sekolah boleh dikemaskini dengan rnenggunakan program tertentu. Cara ini
mernudahkan penye1enggaraan tersebut seperti pembaikan, pertukaran dan pelupusan.

k. Automasi Perpustakan
Sistem ini jika digunakan sangat meringankan kerja pinjaman, pengekodan,perlabelan dan rnengesan kehilangan buku. Automasi ini juga menyediakan kemudahan maklumat bukan buku yang boleh diperolehi daripada terminal komputer.

l. Pengurusan Sukan
Aktiviti besar yang diadakan di sekolah seperti hari sukan tnemerlukan penyelarasan
kerana banyak kerja rutin yang perlu dilakukan terutamanya dalarn mengumpulkan
data keputusan sukan, Dengan menggunakan kemudahan ICT, proses tersebut
menjadi mudah. Bukan sahaja data semasa tetapi pelbagai data sebelumnya juga
boleh diakses.sekolah. Cabaran baru bidang pendidikan terutamanya yang berada di persekitaran sekolah seperti penambahan saiz sekolah, pembangunan, konsep pendidikan sejagat,konsep pendidikan bertaraf dunia, perkongsian maklumat dan komunikasi sering
diperdebatkan. Dalam keadaan ini, sekolah yang masih rnengarnalkan pentadbiran
dan pengurusan secara manual tentu sekali tidak marnpu menangani situasi berkenaan, Sebagai contohnya, dapatkah pihak sekolah memberikan maklumat segera tentang butir pelajar yang ditahan oleh pihak polis dalam waktu sekolah kerana meLakukan perbuatan pecah rumah? Dalam situasi di atas, teknologi maklumat berupaya untuk mengesan atau
memperolehi maklumat dengan kadar yang cepat dan lengkap. Maklumat yang
diperolehi itu juga adalah maklumat terkini dan bukannya maklumat asas sahaja.

m. Sistem Mesej Sekolah
Penggunaan lCT juga mernudahkan proses surat menyurat. Sarna ada surat tersebut
dicetak keluar melalui komputer atau boleh terus dihantar menggunakan mel elektronik, Laman web juga boleh digunakan untuk mendapatkan maklumat, Penerangan tentang pelbagai hal a. Mengatasi Kekurangan dan Penyebaran Maklumat.
Kesukaran mendapatkan maklumat yang begitu banyak dalam konteks pendidikan
hari ini selalu dihadapi oleh sekolah. Kadang kala pelbagai data yang disimpan dalam
bentuk fail terbiar di atas meja, tidak kemas kini atau tidak lengkap dan tidak boleh
diproses menjadi maklumat, justeru, penerapan sistem maklumat yang bersepadu
seperti penggunaan Sistem Maklumat Sekolah Berasaskan Komputer dapat membantu rnasalah menganalisis, melihat seeara menyeluruh pelbagai masalah kompleks, mencari kaedah penyelesaian, mengeluarkan pelbagai prosedur bam yang berkesan dan maklumat tersebut boleh dieetak keluar, dihantar melaui e-mel atau faksimili dengan tepat dan lengkap.

a.Sekolah tidak dapat terlepas daripada berinteraksi dengan keadaan sekeliling
khususnya masyarakat dan terutamanya daripada ibu bapa. Sekolah juga perlu
sentiasa peka dengan kehendak pelajar, kehendak ibu bapa dan masyarakat tersebut.
Sekolah yang dilengkapi dengan kemudahan teknologi sudah pasti tidak menghadapi
kesulitan menjawab panggilan telefon atau selalu menerima kehadiran ibu bapa dan
masyarakat yang ingin mendapatkan maklumat. Mereka boleh memperolehi
maklumat terse but terus melalui laman web sekolah atau melalui talian elektronik.
Mereka tidak perlu datang ke sekolah, menunggu dan membuang waktu berbual
untuk memperolehi maklumat yang sedikit.

b. Kemampuan Analitikal dalam Sistem Maklumat Sepadu Kemampuan analitikal sistem maklumat sepadu ialah hubungan antara proses outomasi dan proses pemaklumatan. Pengaplikasian komputer di sekolah pada masa depan boleh menyokong pembuatan keputusan dalam bentuk bam. Contohnya, sistem boleh digunakan untuk mengenalpasti hubungan antara data kehadiran pelajar dengan data ponteng, data jaduallatihan dan data pencapaian pelajar. Dalamsekolah termasuk prospektus, visi, objektif, piagam sekolah dan sebagainya juga boleh diurus menggunakan kemudahan ICT sarna aterus melalui terminal atau dicetak keluar.

c. Pembentukan Serentak Dalam Tahap Organisasi Berbeza
Dalam konteks pendidikan khususnya yang berkaitan dengan pembe1ajaran, pembentukan serentak dalam tahap organisasi atau hubungan sekolah yang banyak tidak dapat dilakukan kerana kekangan masa dan jarak destinasi, Melalui penggunaan ICT dalam pendidikan, cara baru dapat dilakukan supaya aktiviti pengajaran dan pembelajaran dilakukan oleh pusat dan semua sekolah boleh belajar secara serentak menggunakan kecanggihan reT itu, Pelajar akan menjadi lebih aktif dengan kegiatan memberi input, memproses dan mengeluarkan data atau maklumat daripada pembelajaran secara terus
(on-line) atau serentak itu.

Kesan penggunaan lCT dalam pendidikan mungkin menyebabkan kesukaran seperti
tugas rnemantau para guru yang banyak melakukan tugas yang tidak dapat dilihat
secara nyata atau terlalu banyak keputusan yang hendak dilakukan. Maksudnya,
organisasi atau sekolah boleh mencipta atau rnembangun sistemnya sendiri.
Pembangunan sis tern di sekolah dapat mernbantu guru dan pelajar mengakses
maklumat dalam mempertingkatkan produktiviti atau pencapaian mereka. Sistem maklurnat yang dibina itu juga memberikan kesan proses pernbelajaran pada setiap
minit pengajaran, mungkin setiap penggal atau setiap tahun. Dari sudut yang lain, sistem maklumat dapat rnenyokong pelbagai tugas asas teknikal dan rnemberi kesan
kepada tahap produktiviti, Justeru, as as teknikal dalam lCT rnampu untuk menangani
proses pendidikan. Sistem maklumat boleh menyelamatkan data pelajar yang begitu
kompleks sebelum mengurangi bebanan pentadbiran.

a. Asas Teknikal Pendidikan
Data dan maklumat yang diproses kadang kala merupakan data dan maklumat yang
berterusan atau berangkai, contohnya ialah kad laporan presatasi pelajar, gred, data
ujian tahunan, laporan perubatan dan sebagainya. Maklumat ini memerlukan laporan
atau maklumat berterusan. Dengan menggunakan as as teknikal leT, membolehkan
beberapa tugas seperti pengke1asan, kadar perimbangan, nisbah pengeluaran,
pengulangan atau kebergantungan yang menggunakan proses long-linked dapat diuruskan.

b. Memperluaskan Rangkaian Maklumat
Pihak pentadbiran dan pengurusan pendidikan juga sering rnenghadapi masalah
kehilangan data penting terutamanya data berterusan. Asas teknikal dalarn organisasi
pendidikan sebenarnya berfungsi menstrukturkan data dan proses pengantaran untuk
menjadikan sistem maklumat berhubungan antara satu dengan yang lain seterusnya mernaksimakan potensi organisasi. Rakan sekolah dapat mengumpul data,engautomatikkan proses dan memaklumatkannya untuk tugas dipelbagai tahap pembuat keputusan dan di pelbagai peringkat pengurusan sekolah. Dengan maksud yang lain, semua pihak dalam organisasi boleh berkongsi maklumat dan data tetapimereka memprosesnya untuk memperolehi keputusan yang berbeza di tempat yang berbeza. Dengan itu juga,persoalan untuk kehilangan maklumat tidak terjadi kerana perkongsian maklumat membolehkan kawalan untuk mengesan semula dan memperolehi semula maklumat tersebut. Maklumat yang kita simpan mungkin tidakkita gunakan tetapi boleh digunakan oleh orang lain untuk tujuan tertentu.

c. Membina Sistem
Perkara penting apabila ICT dapat digunakan dalam pengurusan pendidikan ialah
kebolehan untuk membangun atau mencipta sistem berdasarkan asas teknikal.Maksudnya, organisasi atau sekolah boleh mencipta atau membangun sistemnya sendiri. Pembangunan sistem di sekolah dapat membantu guru dan pelajar mengakses maklumat dalam mempertingkatkan produktiviti atau pencapaian mereka, Sistem maklumat yang dibina itu juga memberikan kesan proses pembelajaran pada setiap minit pengajaran, mungkin setiap penggal atau setiap tahun. Dari sudut yang lain, sistem maklumat dapat menyokong pelbagai tugas asas teknikal dan memberi kesan kepada tahap produktiviti.

INOVASI PENDIDlKAN
Inovasi merupakan salah satu perspektif penting dalarn pendidikan dan pembangunan
sekolah. Kepentingannya lebih nyata dari segi pembaharuan dan peningkatan kualiti
pengajaran, pembelajaran, kurikulurn, pengurusan sekolah, budaya dan sistem
penilaian sekolah. Dari aspek pengurusan sekolah, inovasi akan lebih terserlah jika
seiring dengan pembangunan lCT. Inovasi khususnya inovasi dalam teknologi
memberikan kesan dan perubahan dalam pelaksanaan pentadbiran sekolah serta mutu
pengajaran. Inovasi dalam pendidikan adalah untuk menjadikan pengajaran dan pembelajaran lebih inovatif, kreatif, menarik dan bermakna, Dalam banyak negara membangun, inovasi merupakan satu agenda untuk memperbaiki produktiviti dan kualiti perkhidmatan terutamanya dalam merubah pencapaian individu dan syarikat dan berjaya dalam persaingan dunia. Dalam bidang pendidikan, pengurusan yang inovatif menjadi penting dalam menyokong perubahan organisasi pendidikan dan pembangunan. lnovasi juga satu strategi menjadikan sekolah satu temp at belajar paling baik untuk pelajar. Selain itu ia juga mempengaruhi strategi sekolah, struktur, budaya, kepimpinan, pengurusan personel dan operasi.
Bidang lCT memberi sokongan kepada inovasi melalui penyediaan perkakasan dan
perisian untuk membina modul, rancangan mengajar, kaedah mengajar, sumber
pelajaran dan menyediakan pelbagai bahan pengajaran. Penggunaan komputer dengan
perisian power point dan disambungkan kepada LCD kemudian dipamerkan diskrin
besar adalah sangat baik, menarik dan merangsang motivasi pelajar berbanding
menghadap buku teks, melihat papan putih dan menyalin perkataan. Pelajar boleh
meminta guru mencetak keluar bahan tersebut atau menyimpannya dalam disket dan
boleh dilihat semula di rumah.
Implimentasi lCT dalam pengurusan pendidikan juga dapat memperkayakan
pengajaran dan pembelajaran melalui inovasi berasaskan pengetahuan, inovasi
teknologi membentuk kurikulum, pembe1ajaran menggunakan komputer dan sebagainya. Para pelajar dan guru boleh mendapatkan maklumat lebih daripada yang terdapat dalam buku teks, atau pelbagai sumber sekolah yang terhad melalui penggunaan lCT. Melayari internet untuk mendapatkan artikel, jurnal, kajian, soalan peperiksaan, nota rujukan dan sebagainya merupakan satu pembaharuan dalam budaya pembelajaran. Dalam keadaan ini, inovasi bidang lCT tidak terbatas oleh keadaan kawasan atau geografi. Inovasi pendidikan mampu menghadapi pembangunan dan perubahan dalam arus teknologi maklumat. Konsep 'pendidikan sejagat'memberikan pendedahan pendidikan dengan dunia luar yang
mendominankan perkongsian maklumat.
Masyarakat hari ini adalah masyarakat yang telah menerima kamajuan tamadun
sebagai satu realiti dalam kehidupan. Pembudayaan leT dalam kehidupan juga telah
semakin menular dan berleluasa sehinggakan peredaran maklumat tidak dapat elibendung lagi. Keadaan ini sebenarnya adalah positif. Aplikasi dan implimentasi. lCT di sekolah juga merangsang kepada tindak balasatau perubahan kepada masyarakat. Jika pihak keluarga pelajar atau masyarakat umum ingin mendapat tahu mengenai pencapaian sekolah, aktiviti sckolah, laporan, majalah sckolah dan sebagainya, pihak pengurusan atau pentadbir boleh menyarankan mereka mendapatkannya melalui internet. Berikan sahaja kepada mereka alamat web, contohnya http:/ / /www.smktar.com.my. Masyarakat akan terangsang untuk mendapatkan kemudahan IT. Ibu bapa juga tidak perlu untuk menandatangani laporan kad kemajuan pelajar, sebaliknya boleh memberikan respon kepada laman web untuk mendapatkan maklum balas.
Dalam keadaan tertentu, perubahan pembangunan dalam masyarakat pula yang
menyebabkan institusi pendidikan dan sekolah terpaksa merubah budaya tradisi dan
cara manual kepada teknologi dan digital. Sekolah berhadapan dengan masyarakat
berilmu pengetahuan. Sebagai asas pembentukan masyarakat berilmu sepatutnya
sekolah mendahului bidang lain dalam teknologi maklumat ini, Justeru, sekolah yang
masih ketinggalan sepatutnya merubah budaya sekolah mereka dan menjadikan lCT
sebagai keperluan wajib untuk menangani perubahan masyarakat. Usaha kerajaan
mewujudkan sekolah bestari adalah contoh inisiatif untuk merubah budaya dan iklim
sekolah corak tradisi kepada corak berteknologi maklumat. Sekolah yang tidak
berpeluang ditaja oleh kementerian menjadi sekoli perintis bestari turut juga digalakkan dengan inisiatif sendiri dan sokongan sektor awam atau korporat
membangunkan ICT di sekolah sesuai dengan cita-cita negara menjadikan pendidikan yang bertaraf dunia.
Peranan teknologi maklumat sangat penting dalam sistem pendidikan yang semakin
mencabar dan menghadapi persaingan global ini. Dunia yang dianggap sudah tidak
bersempadan daripada sudut pergerakan maklumat telah memberikan inspirasi supaya
setiap sekolah menerima tanpa soal jawab aplikasi dan implimentasi ICT dalam
organisasi berkenaan. Walaupun mungkin terdapat pelbagai halangan seperti kekurangan kepakaran dan pengetahun, namun apabila leT sudah menjadi darah daging, ia akan lebih memudahkan tugas dan kerja pengurusan dan pentadbiran, dalam jangka masa yang lama, lCT akan menjadi tools dan lebih berkesan daripada peralatan fizikal lain seperti mesin taip, fail, rak fail atau almari.

No comments:

Post a Comment